1 Mart 2015 Pazar

Lisede Alan (Bölüm) Seçimi ve Dikkat Edilmesi Gerekenler

Hangisi ?
Lisede en ilginç olayların ve diyalogların yaşandığı zaman dilimi bence alan seçimidir. Ayrıca bırakın lise döneminizi gelecekte yapmayı istediğiniz şeyler için atmış olacağınız ilk ve önemli adımlarınızı atacağınız zamandır. Önünüzde iki seçenek vardır doğru alan, doğru kariyer; yanlış alan, vasat kariyer ya da olmayacak olan kariyeriniz.

Bölüm seçmek ince bir iş gibidir. Titizlikle ince ince işlenmelidir. Doğal olarak bölüm seçerken uygulamanız gereken kurallar vardır onlardan bahsedebiliriz bence.
Kural 1 : Seçeceğimiz bölümü ailemiz okumayacağı için ailemizin bizim için uygun gördüğü bölümü okumaya kalkmayalım. Kendinizi sizden başka kim daha iyi tanıyabilir ? Hiç kimse ! Mümkünse ipleri kendi elinize alın.
Kural 2 Arkadaşınız sayısala gidiyor diye sizde sayısala gitmek zorunda değilsiniz (ya da herhangi bir bölüm). Başka bir alanlanda daha başarılı olma şansınızı yok etmiş olursunuz. Kaybetmiş olacağınız ve strese gireceğiniz yıllardan bahsetmiyorum bile ! Kısacası boşa kürek çekmeyin gidin kendinize uygun olanı seçin.
Kural 3 : Hedef yoksa hiçbir ilerleme kaydedemezsiniz benim tavsiyem, eğer tercih zamanı geldiğinde ya tutarsa demek istemiyorsanız gitmek istediğiniz okulu bile şimdiden belirleyin.
Kural 4 : Kişisel özelliklerinizi ve yeteneklerinizi keşfedin. Meslek seçerken dikkate alacağınız hususlardan biride budur. Örnek vereyim hemen kendimden :D beni kan tutar ve sağlık alanına yönelmeyeceğim ama çizim yeteneğimin kuvvetli olduğunu biliyorum ve tasarlamayı seviyorum ben kendime hedef olarak ODTÜ'yü seçtim ve kazanmak için elimden geleni yapmaya çalışıyorum :)
Kural 5 : Bölüm seçtikten sonra bir yıl okuduktan sonra sizin için geri dönüş olmayabilir (sayısalda okuyanlar bu şansı yakalayabilir ama DİL, TM ve TS bölümlerinde bu mümkün değildir. Geçen varsa bile aklını yemiş olmalı :D ) bunu aklımızda bulundurmakta fayda olduğunu düşünüyorum yani kalkıp sonra ben TM bölümünden tıp istiyorum diyemezsiniz :D.
 Basit kurallarımız bunlar, az olabilirler ama uyarsanız size getirisi çok olacaktır ;)

Kurallardan bahsettikten sonra birazda bölümleri tanıtmak istiyorum. Türkiye'deki eğitim sistemi şu şekildedir. Fen lisesinde okuyorsanız bölüm seçemezsiniz otomatik olarak sayısal öğrencisi olarak kabul edilirsiniz. Ama Anadolu Öğretmen ve Anadolu liseleri gibi liselerde size bir kağıt verirler ve bunu okulun zorunlu derslerinden sonra oluşan ders saatine göre seçmeli dersler olarak seçersiniz bunu genellikle okul idaresi ayarlar siz sadece velinize imzalatırsınız :). Gelelim bölümlerimiz neler. Dört bölüm vardır bunlar : TM (Eşit Ağırlık), MF (Sayısal), TS (Sosyal) ve DİL kısaca bunlardan bahsedelim ve hangi meslek için hangi bölümün şart olduğuna bakalım.
1. TM (Eşit Ağırlık) :
Bu bölüm anlaşılacağı gibi Türkçe ve Matematik ağırlıklıdır. Bu bölümden hukuk, siyasal, PDR, iktisat gibi bölümlere gidebilirsiniz. Her mesleğin LYS sınavında kat sayısı değişir örneğin, hukuk istiyorsanız yapılan yeni düzenlemeye göre edebiyatınızın tam olmaya yakın olması gerekir matematikten de yine aynı şekilde yapmalısınız ama edebiyatın kat sayısı daha yüksektir ve sosyal ders coğrafyadan yapmalısınız. Unutmayalım bu meslek alanı çok geniş olmayan bir bölümdür ve herkese hitap etmez. Birazcık da ağzınızın iyi laf yapması lazım ;)
2. MF (Sayısal) :
Bu bölümü seçecekseniz matematiğim zaten çok iyi yapıyorum demeniz lazım. Matematiğiniz çok iyi olmalı matematikle vakit kaybetmeden fene çalışmalısınız ve unutmayalım en çok ders çeşidi bu bölümde vardır. Tıp, eczacılık, diş hekimliği ,fizik tedavi gibi sağlık alanları, mühendisliklere bu alandan gidebilirsiniz. Bu bölüm mesleki alanlarda en çok bölümü olan bölümümüzdür ama unutmayalım size uygun değilse hiçbir işe yaramaz.
3. TS (Sözel) :
Bu bölüm biraz etkisini kaybetti bura biraz kısıtlı bir bölümdür. Coğrafya ve Türkçe en önemli derslerimizdir ve matematik bu bölümde görülmüyor ;). Bazı öğretmenliklere gidebilirsiniz bu bölümden. Ama gerçeği söylemek gerekirse günümüz Türkiye şartlarında pek bir meslek seçeneği yok.
4. DİL :
Bu bölümde tek önemli ders vardır "İNGİLİZCE" ama bu bölümde okuyan arkadaşlarımız eğer iyi öğretmenlere sahiplerse çok iyi İngilizce biliyorlar.
Yani aman İngilizcede ne var demeyin bu bölüme yeteneği olan arkadaşlar için çok avantajlı bir bölümdür, kullanabilen için harika olur. Dil üzerinden bir çok bölüme gidebilirsiniz ve ayrıca gelecek için iyi getirisi olan bir bölümdür.

 Bölüm seçerken lütfen çok dikkatli olun. Yanlış meslek sizin hayatınıza mal olabilir. İşten çıktıktan sonra mutsuz olmak istemiyorsanız kendinize en uygun olan bölümü seçmeniz en mantıklısıdır. Liseyi sadece bir kez okuyacaksınız başka şansınız yok, ince eleyip sık dokuyun hatta gerekirse uzman birine danışın. Bu hayat bize verilen en güzel şey ona güzel bir şekilde yön verelim.

   En iyi dileklerimle
                                               


9 yorum:

  1. faydalı oldu çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten çok faydalı oldu teşekkür ederim;)

    YanıtlaSil
  3. 7. sınıfım ve hala tam bir hedefim yok kafayı yiyeceğim. dil bölümü bana en uygun yer ama dilde çok fazla meslek yok.

    YanıtlaSil
  4. YAPRAK Gibi Sistem beynim devre dışı🤯🤯🤯

    YanıtlaSil
  5. ben sayısalı seçip tıp okumak istiyorum ama fiziği anlamıyorum matematiğimde idare eder sayısal seçmekte kararsızım eğer seçersem ilerde pişman olurmuyum -

    YanıtlaSil
  6. seo paketi satin almak icin sitemizi ziyaret edebilirsiniz

    YanıtlaSil
  7. web siteni ust siralamara tasimak istersen takipçi alabilirsin

    YanıtlaSil
  8. takipçi satin almak icin sitemizi ziyaret edebilirsiniz

    YanıtlaSil